Instagram

Facebook

Effektivisera och framtidssäkra godstransporterna – Ny rapport från Mälardalsrådets sju regioner


2024-03-07

<span>Christoffer &Ouml;qvist (M), regionstyrelsens ordförande Sörmland och Jan Owe-Larsson (M), ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region &Ouml;stergötland. </span>
Bild:Aksel Örn Ekblom/Mälardalsrådet.
Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande Sörmland och Jan Owe-Larsson (M), ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland. 

Effektivisera och framtidssäkra godstransporterna så att godset kommer fram vid kriser och samhällsstörningar, satsa på trimningsåtgärder och motverka flaskhalsar. Det är några av huvudfrågorna som politikerna i Mälardalsrådets temagrupp för Godstransporter har presenterat i en ny rapport. Arbetet har letts av Jan Owe-Larsson (M), Region Östergötland och Christoffer Öqvist (M), Region Sörmland och samlat politiker från Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

 

- Tillförlitliga godstransporter är avgörande för alla delar av vårt samhälle. Med vår rapport blir det tydligt vilka åtgärder som är viktiga och vad som behöver göras för att framtidssäkra godstransporterna. En viktig del är att öka robustheten mot bakgrund av det nya säkerhetsläget och klimatet. De senaste åren finns det gott om exempel på samhällsstörningar som orsakat kostsamma förseningar och drabbat inte minst näringslivet. Se bara på den avstängda Södertäljebron 2016, urspårningar på järnvägen och avstängda motorvägar under vinterstormarna, säger Jan Owe-Larsson (M), ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden Region Östergötland och ordförande i gruppen Godstransporter.

- Alla transportslag behövs och särskilt järnvägskapaciteten måste öka. Vi vill se en effektivisering av transportsystemet där de olika transportslagen ges bättre chans att verka på lika villkor. Växlingen från vägtransporter till sjöfart och järnväg ger stora klimatvinster och minskar belastningen på vägarna. Men då måste också underhållet på järnvägen bli bättre så att man kan lita på att godset kommer fram i tid. Vi vill se ökade satsningar på trimningsåtgärder, samarbete för att motverka flaskhalsar samt innovationer för att tidigare upptäcka och förebygga störningar, säger Christoffer Öqvist (M), regionstyrelsens ordförande Sörmland och vice ordförande i gruppen Godstransporter.

Gemensamma ställningstaganden
Under året har 70 politiker från sju län arbetat i tre temagrupper med fokus på Storregional kollektivtrafik, Godstransporter respektive Internationell tillgänglighet- och konkurrenskraft. Till stöd har politikerna haft sakkunniga från kommuner, regioner, statliga aktörer och näringsliv. Syftet har varit att sammanställa underlag och enas om ställningstaganden för Stockholm-Mälarregionens transporter. Ställningstagandena kommer att utgöra grunden för det fortsatta arbetet med den politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin (Systemanalysen) för Stockholm-Mälarregionens transportsystem.

Rapporten Stockholm-Mälarregionens godstransporter i korthet:

  • Varje år fraktas 150 miljoner ton gods till, från eller genom Stockholm-Mälarregionen. En stor del av varorna fraktas in i regionen, som är Sveriges största konsumentmarknad. Ytterligare godstransporter går som transitgods genom det transeuropeiska transportnätet (TEN-T).
  • Tillförlitliga och effektiva transporter till/från omvärlden och inom Stockholm-Mälarregionen är avgörande för såväl regionens som landets konkurrenskraft och är en förutsättning för en minskad miljö- och klimatbelastning.
  • Störst andel gods fraktas på väg, därefter med sjöfart respektive järnväg. Flygfrakten är volymmässigt liten men värdemässigt stor.
  • För att effektivisera godstransporterna måste alla delar av transportsystemet nyttjas. Incitamenten för godstransporter på sjö och järnväg i Stockholm-Mälarregionen behöver stärkas för att villkoren ska vara lika mellan trafikslagen
  • Järnvägstransporter är effektiva och klimatsmarta, men järnvägssystemet har stora brister och behöver mer kapacitet och redundans. Regeringen och Trafikverket behöver prioritera trimningsåtgärder, identifiera flaskhalsar och påskynda införandet av signalsystemet ERTMS
  • När Fehmarn-Bält, den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, står klar 2029 behöver staten säkerställa att det svenska järnvägsnätet är redo att möta en ökad trafik
  • Sjötrafiken och hamnarna har en stor betydelse för långväga godstransporter och har potential för en ökad trafik. Att leda godstransporter direkt till hamnarna i Stockholm-Mälarregionen skulle avlasta den hårt ansträngda landinfrastrukturen
  • Godstransporterna har stor klimat- och miljöpåverkan. Staten bör agera föregångare i omställningen till fossilfria transporter genom att exempelvis stötta elektrifieringen av den tunga trafiken och främja forskning för klimatomställning och ökad transporteffektivitet
  • Godset ska komma fram även vid kriser och samhällsstörningar. Transportsystemets motståndskraft måste öka med investeringar, bättre samverkan och innovativa lösningar. Trimningsåtgärder av befintligt system leder till stora nyttor
  • Regeringen behöver säkerställa kompetensförsörjningen inom transportsektorn

Ställningstaganden från temagruppen om godstransporter i punktform

  • Öka järnvägskapaciteten
  • Effektivisera befintligt transportsystem
  • Framtidssäkra transportsystemet och ställ om till hållbara godstransporter
  • Godset ska komma fram i tid även under störning

Källa: Mälardalsrådet

Tipsa en vn Skriv ut





Mest lästa

Davnordic

Zbloc

EXte

CL specialglas

UNiVOX / Edin

SAB Elteknik

Tunga Lyft

bs-verkstader

grk-infra

awilco

Rail scooter

Öresunds metron

Transrail

Nordicrefinance

Euromaint

Trainparts

Trafikverksskolan

Safetrack

flexi-rail

bemax

knrbb-gmbh

Dahlgrens cement

Decksafe

RMD 250