Hållbarhet och låga TCO tack vare FFU® slipers även för spårvagnar och tunnelbanor
Målet med att utveckla dessa slipers på 1970-talet av SEKISUI, på uppdrag av de japanska järnvägarna, var att uppnå träets goda egenskaper och samtidigt avsevärt överträffa dem, tex. vad gäller livslängd, utan användning av impregnering. FFU® slipers kan bearbetas på liknande sätt som äkta träslipers.
Bild 1 T-bana i Berlin (DE), Bild 2 T-bana i Toulouse (FR)
De kan säkert användas som broslipers från en höjd av 12 cm, beroende på placering och installationssituation, vilket innebär material- och viktbesparingar.
När det finns höjdbegränsningar, t.ex. under broar eller i tunnlar kan de uppnå avgörande fördelar gentemot andra slipermaterial som platta slipers från bara 10 cm höjd. Individuella bearbetningsmöjligheter gör att sliprarna kan anpassas optimalt till installationssituationen och projektet.
Spårvagnar i Zwickau (DE)
FFU® och äkta trä säkerställer skonsam drift, t.ex. i växlar. Detta minskar bevisligen underhållsbehovet. Men utan kreosotimpregnering är livslängden för trä i allmänhet mycket kortare. FFU®, med en livslängd på långt över 50 år, sparar kostnader för arbetsintensiva ersättningar och linjestängningar, särskilt i växlar. Vid byte av rälsdelar behöver inte ballastbädden renoveras omfattande.
Vid ombyggnad kan befintliga borrhål tätas så att de till och med kan borras om med samma utdragsbelastning. FFU® slipers kan därför återanvändas om och om igen på andra ställen på banan.
Låga bulleremissioner är särskilt viktiga i stadsmiljöer. När man använder FFU® är ljudnivåerna som människor kan uppfatta lika låga som med riktigt trä.